Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu




8 Haziran 2013 Cumartesi

Haiku :)

Şiir severim ama hemen hepsini içim sıkılmadan okuyamam.
Doğruya doğru :)
Çocuk şiirlerini severim ama özel günlere yönelik olanlarını sevmem.
Orhan Veli, Murathan Mungan, Cemal Süreya severim belki daha önce söylemişimdir.
Bir de geçenlerde yeni bir şiir türü ile tanıştım; Haiku.

BDK Banu'nun bir yazısında geçiyordu; Vikipedia'dan bakınca şöyle bir şeye ulaştım;
"Haiku (Japonca 俳句, Türkçesi eğlenceli mısra) bugün tüm dünyada meşhur olan geleneksel bir Japon şiir türüdür. Dünyanın en kısa şiir türü sayılır.
En önemli Haiku şairleri arasında Matsuo Bashō (1644-1694), Yosa Buson (1716-1783), Kobayashi Issa (1763-1827) ve Masaoka Shiki (1867-1902) gösterilebilir. Bashō öğrencileriyle Haikai şiirini yenilemiş ve ona ciddi bir edebiyat saygınlığı kazandırmıştır. Shiki modern Haiku'nun kurucusu sayılır. Aynı zamanda Haiku kavramının (Haikai veya Hokku karşısında) yerleşmesini sağlayan da o olmuştur.
Japon Haiku'ları çoğunlukla 5-7-5 ölçülü üçlü kelime öbeklerinden oluşup kelimeler sütun halinde yan yana sıralanır. Haiku'nun vazgeçilmez bir unsuru da somutluğu ve halihazıra olan bağlantısıdır. Bilhassa geleneksel Haikular Kigo ile mevsimlere imada bulunurlar. Temel özellikleri olarak okuyanın kendi tecrübesiyle tamamladığı bitmemiş, açık metin karakteri de gösterilebilir. Metinde her şey söylenmezken duygular nadiren isimlendirilir ve bunların şiirde yer alan somut şeyler ve bağlamdan çıkarılmaları lazım gelir.
Modern Haiku ekolleri tüm dünyada sadece geleneksel şekilleri değil, aynı zamanda bazı metin biçimlendirme kurallarını da sorgulayıp yeni yollar bulmaya çalışıyorlar."
Ve bugün Haiku konusuna nasıl geldim?
Kuzenimdeyim ve ona gelirken "sıkıldığınızda yapacağınız 100 şey" gibi bir liste getirmiştim.
Rastgele çektik ve bana önce "çantanızdaki nesneleri çizin" gibi bir aktivite çıktı, sevmedim. Başka bir tane çektim. Onda da "Haiku yazın" diyordu. Bu hoşuma gitti ve ilk denememi, Haiku kurallarına uyup uymadığını bilmesem de buraya yazmak istedim :)
Umarım seversiniz:

Bugün Haiku
kokusu
 var havada.
:)

2 yorum:

  1. ilk defa duydum merak ettim bunu yaaa ve hoşuma gitti :)

    YanıtlaSil
  2. Evet ben de yeni duydum, benim de hoşuma gitti.
    https://hintcevizi.wordpress.com/2013/03/06/haiku/ linkinde "Haiku" isimli kitabın tanıtım yazısı da var, dün fark ettim. Şengül Karaca'nın Can Yayınlarından çıkan "Haiku" isimli kitabı da listeye eklendi :)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...